Logo m├╝┼čterinin markaya dair ilk izlenimidir. Bilin├žalt─▒nda markan─▒n yenilik├ži mi, k├Âkl├╝ m├╝, gen├ž mi, yarat─▒c─▒ m─▒, g├╝├žl├╝ m├╝ ya da samimi mi oldu─čunun ilk mesajlar─▒n─▒ verir. Logo kurumsal kimli─čin ba┼člang─▒c─▒ de─čil sonucudur.

Kurumsal Kimlik ise markan─▒n g├Ârsel ileti┼čim konseptinin olu┼čturulmas─▒d─▒r. Bu konsept ├žer├ževesinde markan─▒n m├╝┼čteri temas noktalar─▒nda kullanaca─č─▒ materyallerden billboardlarda kullanaca─č─▒ ├žal─▒┼čmalara, sunum dosyalar─▒ndan k─▒yafetlerine veya sat─▒┼č noktalar─▒ndaki g├Ârsel alanlara ve en ├Ânemlisi rengi ve tipografisine kadar kararlar─▒n verildi─či ve s─▒n─▒rlar─▒n belirlendi─či aland─▒r.

K─▒sacas─▒ logo, kurumsal kimlik hikayesinin kahraman─▒d─▒r. Bu hikayeyi olu┼čturan fikirler ve ko┼čullar ayn─▒ zamanda kahraman─▒ da yarat─▒r.

Neden ├ľnemlidir?

Kurumsal kimlik, markan─▒n vermek istedi─či mesaj─▒n tutarl─▒ bir ┼čekilde her noktada t├╝keticiyle bulu┼čmas─▒na f─▒rsat verir. Bu b├╝t├╝nl├╝k i├žerisinde t├╝ketici ya┼čad─▒─č─▒ deneyimde bir kopukluk olmadan markan─▒n vadetti─či duygusal fayday─▒ ya┼čar.

Logo ise markalar i├žin ak─▒lda kal─▒c─▒l─▒k a├ž─▒s─▒ndan ├žok kritiktir. Markan─▒n m├╝┼čterisine kendisiyle ilgili ├Â─čretebilece─či k─▒s─▒tl─▒ alanlardand─▒r (renk, slogan, logo, konsept kavram). De─čerlerinizi yans─▒tmayan ya da bilin├žalt─▒nda farkl─▒ tetiklemeleri ├ža─čr─▒┼čt─▒rabilecek uyumsuzluklar markan─▒n alg─▒s─▒na ve t├╝keticinin sat─▒n alma kararlar─▒na ciddi ┼čekilde zarar verir.

Logo T├╝rleri Nelerdir?

1 .Tipografi Bazl─▒ Logolar;

Lettermark / Monogram (Harf Logolar);
─░smin uzunlu─ču markan─▒n ak─▒lda kal─▒c─▒l─▒─č─▒n─▒ ve kullan─▒┼čl─▒l─▒─č─▒n─▒ azalt─▒r. Buna ├ž├Âz├╝m olarak ba┼č harfleri logo olarak kullanmak yayg─▒n bir taktiktir. Electronic ArtsÔÇÖ─▒n EAÔÇÖyi daha fazla ├Ân plana ├ž─▒karmas─▒n─▒n sebebi de alt markalar─▒n─▒ EA olarak daha rahat ifade edebilmesi ve alt markalar─▒n─▒ endorse edebilmesidir. EA Play, EA Sports vb.
├ľrnek: HP, CNN, NASA, BBC, H&M, McDonaldÔÇÖs, Unilever

Wordmark / Logotype (Kelime Logolar);
├çok uzun olmayan, farkl─▒ oldu─ču ya da kategoriyi tan─▒mlad─▒─č─▒ i├žin ├Â─čretmek istedi─činiz bir marka isminiz varsa wordmark kullan─▒m─▒ uygun olacakt─▒r. Marka kimli─čini yans─▒tmak ad─▒na ├Âzg├╝n tipografiler kullanmak s─▒kl─▒kla ba┼čvurulan bir y├Ântemdir.
├ľrnek: CocaCola, Google, SONY, ZARA, LeviÔÇÖs, Disney

2. G├Ârsel Bazl─▒ Logolar;

Symbol / Pictoral Mark / Brandmark (Sembol Logolar);
Sembol logolar metaforik anlamlar i├žerir. Bu metaforlar markan─▒z─▒n de─čerlerinden ilham al─▒rlar. Semboller markan─▒z─▒n dil bariyeri olmaks─▒z─▒n herkes taraf─▒ndan alg─▒lanmas─▒na olanak verir. Ayn─▒ zamanda zihinde kelimelerden ├žok daha h─▒zl─▒ bir ┼čekilde ├ž├Âz├╝mlenebildi─či i├žin farkedilmesi daha h─▒zl─▒ olacakt─▒r.
├ľrnek: Apple, Shell, Twitter, Playboy

Abstract (Soyut Logolar);
Soyut logolar markan─▒z─▒n benzersiz bir g├Ârsel imgeye sahip olmas─▒na imkan verir. Bu nedenle en etkili ┼čekilde rakiplerinden farkl─▒la┼č─▒r ve bir g├Ârsele istedi─činiz de─čerleri atfetmenizi sa─člar. Fakat ilk a┼čamada bu sembol├╝ t├╝keticiye ├Â─čretmek ve yeni bir anlam k├╝mesi i├žerisinde kabul edilmesini sa─člamak uzun ve maliyetli bir yoldur.
├ľrnek: Nike, Pepsi, Mercedes

3. Kombinasyonlar;

Mascot / Character (Karakter Logolar):
┼×irketinizi temsil eden bir karakter yaratman─▒za yard─▒mc─▒ olur. Markan─▒z─▒ daha ula┼č─▒labilir k─▒lar. Fakat ayn─▒ soyut logolar gibi m├╝┼čterinize bu karakteri tan─▒tman─▒z zaman alacakt─▒r. Soyut logolara g├Âre daha samimi ve daha kolay anla┼č─▒labilirdir. Ki┼čilerin marka ile ba─č kurmas─▒na yard─▒mc─▒ olur, ak─▒lda kal─▒c─▒d─▒r.
├ľrnek: KFC, Pringles, Michelin, Monopoly

Emblem (Amblem Logolar);
Amblemler bir b├╝t├╝nl├╝k i├žerisinde sembol veya simgenin i├žindeki fonttan olu┼čur. Buradaki amblem ┼čekli markan─▒n sahiplenebilece─či bir formatta olu┼čturulursa marka g├╝c├╝n├╝ art─▒ran bir unsur olarak kullan─▒labilir. Amblem kullanan markalar g├╝├žl├╝, klasik, tarihi ve geleneksel bir g├Âr├╝n├╝me sahip olur. Otomobil ve futbol kul├╝b├╝ markalar─▒nda yo─čun bir ┼čekilde amblem kullan─▒m─▒ g├Âr├╝l├╝r. Dezavantaj olarak ise okunmas─▒n─▒ zorla┼čt─▒ran bir yap─▒ya sahip olabilir.
├ľrnek: Starbucks, Harley Davidson, Porsche

Combination (Kar─▒┼č─▒k Logolar):
Metin ve imgenin birlikte kullan─▒lmas─▒n─▒ gerektirir. Bu hiyerar┼čide metni daha b├╝y├╝k ya da g├Ârseli daha b├╝y├╝k se├žmek markan─▒n stratejisine ba─čl─▒d─▒r. Genellikle kombinasyonlarda kullan─▒lan g├Ârseller marka ismini destekleyici ┼čekilde yerle┼čtirilir.
├ľrnek: Puma, Amazon, Burger King, Dove, Lacoste

Logo Belirlerken Sorulmas─▒ Gereken Sorular Nelerdir?

1. Temel Logo Sorular─▒;
– Logo hiyerar┼čisi uygun mu? Ne ├Ân plana ├ž─▒kar─▒lm─▒┼č? (├ľr: U─čur Okullar─▒)
– Kolayl─▒kla kolay okunabilir mi?
– Logo farkl─▒ b├╝y├╝kl├╝k boyutlar─▒nda anla┼č─▒l─▒rl─▒─č─▒n─▒ koruyor mu?
– Logoda gerekiyorsa kategorik bir referans var m─▒ ya da kategoriye uygun font ailesi kullan─▒lm─▒┼č m─▒?
– Logo marka geni┼člemesi i├žin uygun mu? ├ľzg├╝nl├╝─č├╝ ├žoklanabilir mi?

2. Marka De─čerleri ile Uyumluluk;
– Sembol/G├Ârsel markan─▒n duygusal/fiziksel vaadine uygun mu?
– Renk kullan─▒m─▒ markaya veya kategoriye uygun mu?
– Yaz─▒ tipi ve fontu marka de─čerlerini yans─▒t─▒yor mu?
– Mask├╝len ya da feminen mi?
– Hareketli veya durgun mu?
– Logo markan─▒n pazarda bulundu─ču seviyeye uygun mu? (├ľr: Pazara yeni ├ž─▒kacak bir marka az b├╝t├žeyle abstract logo kullanmamal─▒.)
– Sembol markaya katk─▒ sa─čl─▒yor mu? Yat─▒r─▒m yapmaya de─čer mi?

3. Uygulama Alanlar─▒;
– Logo dikey mi yoksa, yatay bir formda m─▒ kullan─▒lacak? (├ľr: Kutu ├╝zerinde vb.)
– Logo farkl─▒ uygulama alanlar─▒na g├Âre esneklik g├Âsterebilecek mi?
– Logonun alt markalarla kullan─▒m─▒ nas─▒l olacak?
– Siyah ve beyaz fontta logo anla┼č─▒l─▒r m─▒?

4. ├ľzg├╝nl├╝k ve Kal─▒c─▒l─▒k;
– Logoda markay─▒ ├Âzg├╝n yapan bir sahiplenilebilecek bir de─čer var m─▒? (├ľr: Merck)
– Logoda y├╝zeysel olarak g├Âr├╝nenden farkl─▒ bir anlam derinli─či var m─▒?
– Logo zaman─▒n ├žizgilerini mi ta┼č─▒yor yoksa zamans─▒z m─▒?
– Rakiplerine benzerli─či var m─▒?

Not: Wordmark logolar i├žin NetflixÔÇÖteki film/dizi tipografilerinden ilham al─▒nabilir. Filmin duygusuna g├Âre font tipini ├žok ba┼čar─▒l─▒ belirliyorlar.

Bir cevap yaz─▒n

E-posta hesab─▒n─▒z yay─▒mlanmayacak. Gerekli alanlar * ile i┼čaretlenmi┼člerdir