G├Âsteri toplumu, postmodern ├ža─čda insana ve insan─▒n maruz kald─▒─č─▒ etkilere ─▒┼č─▒k tutuyor. (Not // yazan k─▒s─▒mlar kitaptan benim yapt─▒─č─▒m ├ž─▒kar─▒mlard─▒r. Geri kalan yaz─▒lar ise yazar─▒n kendi anlat─▒m─▒d─▒r.)

Zaman

1. Zaman─▒n Sat─▒┼č─▒;
T├╝ketilebilir sahte-d├Âng├╝sel zaman, g├Âsteri zaman─▒d─▒r. Modern toplumun ÔÇôister ula┼č─▒m─▒n h─▒zlanmas─▒, ister haz─▒r ├žorba ┼čeklinde olsun- s├╝rekli elde etmeye ├žal─▒┼čt─▒─č─▒ zaman tasarrufunun, ABD halk─▒ i├žin kesin olarak, sadece televizyon seyretmenin g├╝nde ortalama 3 ila 6 saati i┼čgal etmesi anlam─▒na geldi─či bilinir.

Di─čer yandan, zaman t├╝ketiminin toplumsal imaj─▒ ise tamamen e─člence ve tatil anlar─▒n─▒n hakimiyeti alt─▒ndad─▒r. Ger├žek ya┼čam olarak temsil edilen ┼čey, asl─▒nda sadece daha ger├žek├ži bir hale gelmi┼č g├Âsteri ya┼čam─▒ olarak ortaya ├ž─▒kar.

2. Not// Kapitalizm;
Kapitalizm, ├Ânce yok eder, sonra l├╝tuf gibi sunar. Eskiden do─čaya, suya ya da yiyece─če direkt olarak eri┼čimimiz vard─▒ fakat zamanla kapitalizm bunlar─▒ bizden kopard─▒ ve bize satmaya ba┼člad─▒. ├ľnce do─čay─▒ tahrip etti, ard─▒ndan do─ča i├žerisindeki evleri daha y├╝ksek fiyattan satmaya ba┼člad─▒. ├ľnce zaman─▒m─▒z─▒ yok etti, ard─▒ndan bo┼č zaman─▒ satmaya ba┼člad─▒. (├ľr: Portakal s─▒kaca─č─▒)

3. Not // ─░nan├ž;
─░nsanlar g├Ârmek istedikleri ┼čeye inan─▒rlar. “G├Âsteri Toplumu”
(├ľr: Ba┼čkalar─▒n─▒n Akl─▒)

Varolu┼č

4. Varolu┼čun S─▒n─▒r─▒nda;
G├Âr├╝n├╝┼č├╝n ├Ârg├╝tlemesiyle sa─članan sahtekarl─▒k, ger├žek mevcudiyetiyle b├╝t├╝n ya┼čanm─▒┼č hakikati bast─▒rarak do─čru ile yanl─▒┼č aras─▒ndaki s─▒n─▒rlar─▒ da ortadan kald─▒r─▒r. Tuhaf g├╝ndelik kaderine edilgen bir ┼čekilde boyun e─čen bir kimse, b├╝y├╝l├╝ tekniklerine ba┼čvurarak bu kadere aldat─▒c─▒ bir ┼čekilde tepki g├Âsteren bir delili─če do─čru itilir.

Metalar─▒n tan─▒nmas─▒ ve t├╝ketilmesi, kar┼č─▒l─▒ks─▒z bir ileti┼čime g├Âsterilen bu sahte kar┼č─▒l─▒─č─▒n can damar─▒d─▒r. Gabel’in tamamen farkl─▒ bir patolojik d├╝zey i├žin kulland─▒─č─▒ tabirle s├Âylemek gerekirse, “temsile duyulan anormal ihtiya├ž, burada, varolu┼čun s─▒n─▒r─▒nda kalm─▒┼č olman─▒n verdi─či azap verici bir duyguyu telafi etmektedir.”

Tarih

5. Tarihin Unutturulmas─▒;
Toplumsal anlam sadece anl─▒k olana ya da hemen sonra ivedi hale gelecek olana -ve her zaman bir ba┼čka ivedili─čin yerini alana- atfedildi─činde medyan─▒n kullan─▒m bi├žimlerinin yaygarac─▒ ve sonsuz bir anlams─▒zl─▒─č─▒ garanti etti─či g├Âr├╝lebilir.

G├Âsterinin, tarihin yasad─▒┼č─▒ ilan edilmesinden, b├╝t├╝n yak─▒n tarihi zaten yasad─▒┼č─▒ olmaya mahkum etmi┼č olmaktan, toplumda tarih ruhunu yayg─▒n bir ┼čekilde unutturmu┼č olmay─▒ ba┼čarmaktan sa─člad─▒─č─▒ de─čerli avantaj ├Âncelikle kendi tarihini ├Ârtbas etmektir: Yak─▒n zamanda ger├žekle┼čtirdi─či d├╝nyay─▒ fethetme hareketi ├Ârtbas edilir. G├Âsterinin iktidar─▒ adeta her zaman oradaym─▒┼č gibi zaten tan─▒d─▒k gelir. B├╝t├╝n zorbalar, hen├╝z ba┼ča ge├žmi┼č olduklar─▒n─▒ unutturmaya ├žal─▒┼čm─▒┼čt─▒r.

Uzman

6. Uzman─▒n Kayb─▒
Her uzman efendisine hizmet eder, zira her t├╝rl├╝ eski ba─č─▒ms─▒zl─▒k olas─▒l─▒─č─▒ mevcut toplumun ├Ârg├╝tlenme ko┼čullar─▒ taraf─▒ndan yok denilecek kadar aza indirilmi┼čtir. En iyi hizmet veren uzman tabii ki yalan s├Âyleyen uzmand─▒r. Uzmana ihtiya├ž duyanlar, farkl─▒ g├╝d├╝lerle, tahrif├žiler ve budalalard─▒r.

Birey, olaylar─▒ kendi kendine idrak edemedi─činde resmi olarak uzman taraf─▒ndan g├╝venceye al─▒nacakt─▒r. ├ľr: hava s─▒cakl─▒klar─▒n─▒ ya da gelecek k─▒rk saat i├žin tahmini ya─č─▒┼člar─▒ bildiren medyatik meteoroloji uzman─▒n─▒n s├Âylediklerinin baz─▒ ekonomik, turistik ve b├Âlgesel dengeleri koruma zorunlulu─čuyla hele ki bu kadar insan─▒n birbirinden ─▒ss─▒z yerler aras─▒nda bu kadar ├žok yol katederek bu kadar ├žok seyahat etti─či ortamda ciddi bir ┼čekilde k─▒s─▒tland─▒─č─▒ gayet iyi bilinir; bu k─▒s─▒tlanma o kadar ileri gider ki bu uzman─▒n animat├Âr olarak daha ba┼čar─▒l─▒ oldu─ču s├Âylenebilir.
(├ľr: Daha iyi bir tan─▒m i├žin)

7. ├ťn ve G├Âsteri Kar┼č─▒tl─▒─č─▒;
G├Âsteri kar┼č─▒t─▒ olup ├╝n kazanmak hemen hemen olanaks─▒z hale gelmi┼čtir. G├Âsteri ili┼čkilerinin d─▒┼č─▒nda kalarak tan─▒nmak, zaten toplum d├╝┼čman─▒ olarak tan─▒nmakla e┼čde─čerlidir.

Postmodern

8. Postmodern;
Art─▒k birisi hakk─▒nda do─črudan do─čruya kendinizin ├Â─črenmedi─či bir ┼čeye inanmak m├╝mk├╝n de─čildir. G├Âsteri, iddialar─▒n─▒ sadece dairesel hareketlerle ilerleyerek kan─▒tlar: Geri d├Ân├╝┼čler yapar, kendini tekrarlar ve herkesin tan─▒kl─▒k edebilece─či tek ┼čey, kamuoyu ├Ân├╝nde do─črulanabilen ve inan─▒labilen ┼čey oldu─čundan bu ┼čeyin bulundu─ču yeri do─črulamaya devam eder. (Not// “G├Âsteri Toplumu”nda sahte sahtesini do─črular.)

9. Do─čru;
Hegel’in ├╝nl├╝ bir s├Âz├╝n├╝ tersine ├ževirerek ta 1967’de ┼čunu yazm─▒┼čt─▒m: “Ger├žek anlamda alt├╝st edilmi┼č bir d├╝nyada do─čru, bir yanl─▒┼čl─▒k an─▒d─▒r.” O zamandan bu yana ge├žen y─▒llar bu ilkenin istisnas─▒z her ├Âzel alana yay─▒ld─▒─č─▒n─▒ g├Âstermi┼čtir.

Her alanda oldu─ču gibi burada da cehalet sadece s├Âm├╝r├╝lmek amac─▒yla ├╝retilmi┼čtir. Tarihin anlam─▒ ile birlikte zevk de yitirilirken, hilekarl─▒k a─člar─▒ ├Âr├╝lm├╝┼čt├╝r. Her ┼čeyi d├╝zenlemek i├žin sadece uzmanlar─▒ ve mezat├ž─▒lar─▒ denetlemek yeterlidir ve bunu yapmak ├žok kolayd─▒r; ├ž├╝nk├╝ bu t├╝r i┼člerde (asl─▒nda her t├╝r i┼čte) her t├╝rl├╝ de─čeri do─črulayan ┼čey sat─▒┼čt─▒r.

Sahte olan ┼čey zevki bi├žimlendirir ve ├Âzg├╝n olan─▒ hat─▒rlatacak her t├╝rl├╝ olas─▒l─▒─č─▒ bilin├žli bir ┼čekilde ortadan kald─▒rarak kendini g├╝├žlendirir. Sahtesine benzetmek i├žin do─čru olan bile m├╝mk├╝nse ” yeniden yap─▒l─▒r.” En zengin ve en modern olan Amerikal─▒lar bu sahte sanat ticaretinin en ├Ânemli kurbanlar─▒d─▒r. Versailles’─▒n ya da Sistine ┼×apeli’nin restorasyon ├žal─▒┼čmalar─▒n─▒ finanse edenler de bu insanlard─▒r. ─░┼čte bu y├╝zden Michalengelo’nun freskleri ├žizgi filmlerdeki gibi parlak ve canl─▒ renklere b├╝r├╝nmek zorunda kal─▒r.

10. False Flag;
Tahakk├╝m kendisini genellikle sahte sald─▒r─▒larla korur ve bu sald─▒r─▒lar─▒n medyada ele al─▒n─▒┼č tarz─▒ as─▒l harekat─▒ ├Ârtbas edecektir. ├ľrne─čin 1981’de ─░spanyol Meclisi’nde, Tajero ve sivil korumalar─▒n─▒n garip sald─▒r─▒lar─▒n─▒n ba┼čar─▒s─▒zl─▒─ča u─čramas─▒ asl─▒nda ba┼čar─▒ya ula┼čm─▒┼č olan daha modern, yani ├Ârt├╝l├╝ bir h├╝k├╝met darbesini gizlemekle m├╝kellefti.

Bilgi

11. Bilgi K─▒r─▒nt─▒s─▒na Sahip Kimse;
─░┼čin i├žy├╝z├╝n├╝ bilmekten mutlu olan ki┼či, bu i├žy├╝z├╝ ele┼čtirmez ve kendisine a├ž─▒klanan b├╝y├╝n gizli bilgilerdeki esas ger├žeklik pay─▒n─▒n kendisinden daima saklanac─▒─č─▒n─▒ bilmek istemez. Hile yapanlar─▒n yard─▒msever koruyuculu─ču sayesinde sahte de olsa biraz daha fazla oyun ka─č─▒d─▒n─▒ g├Ârebilir; ama hi├žbir zaman oyunun kurallar─▒n─▒ ├Â─črenemez. B├Âylece kendisini derhal manip├╝lat├Ârlerle ├Âzde┼čle┼čtirir ve asl─▒nda onun da payla┼čt─▒─č─▒ bir cehalete kar┼č─▒ ald─▒r─▒┼čs─▒z kal─▒r. ├ç├╝nk├╝, yalanc─▒ zorbal─▒─ča a┼čina olan bu ki┼čilere sunulan bilgi k─▒r─▒nt─▒lar─▒, normal olarak yalanla zehirlenmi┼č, denetimsiz ve manip├╝le edilmi┼čtir.

Bu bilgi k─▒r─▒nt─▒lar─▒ yine de kendilerine ula┼čanlar─▒ sevindirir; ├ž├╝nk├╝ bu insanlar─▒ kendilerini hi├žbir ┼čey bilmeyenlerden daha ├╝st├╝n hisseder. Zaten bu bilgi k─▒r─▒nt─▒lar─▒n─▒n tek i┼člevi tahakk├╝m├╝ daha sayg─▒n k─▒lmakt─▒r, asla onu anla┼č─▒labilir k─▒lmak de─čil. Bu bilgiler insanlara birinci s─▒n─▒f seyirci ayr─▒cal─▒─č─▒ sa─člar: Bu insanlar kendilerinden gizlenen ┼čeyi kullanarak de─čil, if┼ča edilene inanarak bir ┼čeyleri anlayabileceklerine inanacak kadar budalad─▒rlar.

G├Âsteri Toplumu – GUY DEBORD

Bir cevap yaz─▒n

E-posta hesab─▒n─▒z yay─▒mlanmayacak. Gerekli alanlar * ile i┼čaretlenmi┼člerdir