Eros’un Ist─▒rab─▒, toplumun itilmeye ├žal─▒┼č─▒ld─▒─č─▒ ayn─▒l─▒k cehennemine ve yaratt─▒─č─▒ sonu├žlara dikkat ├žekiyor.

A. ├ľzne ve Y├╝k├╝ml├╝l├╝k

1. Narsisizm:
Depresyon narsisist bir hastal─▒kt─▒r. Depresyona yol a├žan ┼čey, a┼č─▒r─▒ abart─▒l─▒, hastal─▒kl─▒ bir ┼čekilde ├žarp─▒t─▒lm─▒┼č bir “kendini referans alma”d─▒r. Narsisist-depresif ├Âzne kendinden bitap d├╝┼čm├╝┼č, y─▒pranm─▒┼čt─▒r. D├╝nyas─▒z kalm─▒┼č, ba┼čka taraf─▒ndan terk edilmi┼čtir. Eros ve depresyon birbirlerinin kar┼č─▒t─▒d─▒r. Eros ├Âzneyi kendinden ├ž─▒kar─▒p ba┼čka’ya y├Ânlendirir.

Bug├╝n├╝n narsisist performans ├Âznesi her ┼čeyden ├Ânce ba┼čar─▒n─▒n pe┼čindedir. Elde edilen ba┼čar─▒lar, Bir’in ba┼čka ├╝zerinden do─črulanmas─▒n─▒ beraberinde getirir. Bunun sonucunda, ba┼čkal─▒─č─▒ndan mahrum b─▒rak─▒lan ba┼čka Bir’i egosu i├žinde onaylayan ayna r├╝tbesine indirilir. Eros ise Ba┼čka’y─▒, Bir’i narsisistik cehenneminden ├ž─▒karacak ba┼čkal─▒─č─▒ i├žinde deneyimlemeyi olanakl─▒ k─▒lar.

2. Ba┼čar─▒ Toplumu:
Ba┼čar─▒ toplumu yasaklar getiren ve ÔÇômeli/-mal─▒’y─▒ uygulayan disiplin toplumunun aksine, becerebilmek anlam─▒na gelen ÔÇôebilir/-abilir yard─▒mc─▒ fiilinin egemenli─či alt─▒ndad─▒r. Motivasyon, inisiyatif ve proje ├ža─čr─▒s─▒, s├Âm├╝r├╝ a├ž─▒s─▒ndan k─▒rba├žlardan ve emirlerden daha ├žok verimlidir.

Kendi kendinin giri┼čimcisi olan performans ├Âznesi, emir veren ve s├Âm├╝ren bir ba┼čkas─▒na tabi olmad─▒─č─▒ ├Âl├ž├╝de ├Âzg├╝rd├╝r ama ger├žekten ├Âzg├╝r de─čildir, ├ž├╝nk├╝ art─▒k kendi iradesiyle kendi kendisini s├Âm├╝rmektedir. S├Âm├╝ren s├Âm├╝r├╝lendir. Ki┼či ayn─▒ anda hem faildir hem kurban. Kendi kendini s├Âm├╝r├╝ ba┼čkas─▒n─▒n s├Âm├╝r├╝s├╝nden ├žok daha verimlidir, ├ž├╝nk├╝ bir ├Âzg├╝rl├╝k duygusu e┼čli─činde i┼č g├Âr├╝r.

3. Becerebilirsin:
Becerebilirsin, performans ├Âznesinin d├╝ped├╝z bin bir par├žaya ayr─▒lmas─▒na yol a├žan muazzam bask─▒lar ├╝retir. Kendi kendine uygulad─▒─č─▒ bask─▒ ona ├Âzg├╝rl├╝k olarak g├Âr├╝nece─činden, asl─▒nda ne oldu─čunun fark─▒na varamaz. Becerebilirsin, becermelisinden bile daha ├žok bask─▒ ├╝retir. ─░nsan─▒n kendi kendine uygulad─▒─č─▒ bask─▒ , bir ba┼čkas─▒n─▒n uygulad─▒─č─▒ bask─▒dan ├žok daha ├Âl├╝mc├╝ld├╝r, ├ž├╝nk├╝ ki┼činin kendine kar┼č─▒ koymas─▒ m├╝mk├╝n de─čildir.
(├ľr: Just do it)

4. Dinler ve Sorumluluk:
Her din bor├žla ve bor├žtan kurtulmayla i┼č g├Âr├╝r. Kapitalizm ise sadece bor├žland─▒r─▒r (sonsuzdur). Bor├žtan kurtulu┼čun imkans─▒zl─▒─č─▒ da ba┼čar─▒ ├Âznesinin depresyonunun sorumlusudur. Depresyon, burnout ile, t├╝keni┼čle birlikte, becerebilirsin konusundaki telafisi imkans─▒z ba┼čar─▒s─▒zl─▒─č─▒, yani ruhsal acizli─či temsil eder.

B. A┼čk

5. A┼čk─▒n Performans─▒:
Bug├╝n a┼čk cinselli─če, kendisi de ba┼čar─▒ emrine tabi olan cinselli─če d├Ân├╝┼čerek pozitif bir hal al─▒yor. Seks ba┼čarmakt─▒r ve seksilik ├žo─čalt─▒lmas─▒ gereken sermayedir. Beden sergilenme de─čeriyle bir metaya benzer. Ba┼čka, bir cinsel uyar─▒m nesnesine d├Ân├╝┼čt├╝r├╝lerek cinselle┼čtirilir. Ba┼čkal─▒─č─▒ndan mahrum b─▒rak─▒lm─▒┼č ba┼čka sevilemez, sadece t├╝ketilebilir. Cinsel k─▒smi nesnelere par├žaland─▒─č─▒ ├Âl├ž├╝de, art─▒k bir ki┼či de─čildir o.

Ki┼či, ba┼čka ile birincil mesafesinin a┼č─▒nd─▒r─▒lmas─▒ durumunda Ba┼čka’n─▒n bir nesneye, bir O’na d├Ân├╝┼čt├╝r├╝lerek ┼čeyle┼čmesini engeller. Bir cinsel nesne olarak Ba┼čka art─▒k bir “Sen” de─čildir. (├ľr: T├╝ketim Toplumu)

6. A┼čk─▒n Form├╝l├╝:
G├╝n├╝m├╝zde a┼čk bir haz form├╝l├╝ne d├Ân├╝┼čt├╝r├╝lerek pozitifle┼čtiriliyor. Her ┼čeyden ├Ânce ho┼č duygular uyand─▒rmas─▒ bekleniyor. O art─▒k bir olay ├Ârg├╝s├╝, bir anlat─▒, bir drama de─čil, herhangi bir sonuca yol a├žmayan bir co┼čku ve uyar─▒m sadece. Yaralanman─▒n, aniden geli┼čin veya d├╝┼č├╝┼č├╝n negatifli─činden ba─č─▒ms─▒z. A┼čka d├╝┼čmek fazlas─▒yla negatif say─▒l─▒yor. Oysa a┼čk tam da bu negatiflikten olu┼čur: “A┼čk bir imkan de─čildir, bizim inisiyatifimize ba─čl─▒ de─čildir, bir temeli yoktur, bize aniden gelir ve bizi incitir.”

Her ┼čeyin m├╝mk├╝n oldu─ču, her ┼čeyin inisiyatif ve projeden ibaret oldu─ču, “becerebilme”nin egemenli─čindeki ba┼čar─▒ toplumunda ise incinme ve tutku olarak a┼čka ge├žit yoktur.

7. Grinin 50 Tonu – A┼čk – Y├╝k├╝ml├╝l├╝k:
Bug├╝n ya┼čam─▒n b├╝t├╝n alanlar─▒na egemen olan performans ilkesi a┼čk─▒ ve cinselli─či de kaps─▒yor. B├Âylelikle, Grinin 50 Tonu adl─▒ ├žoksatar roman─▒n kad─▒n ba┼čkahraman─▒ partnerinin aralar─▒ndaki ili┼čkiyi “kat─▒ ├žal─▒┼čma saatleri, ├žer├ževesi gayet net ├žizilmi┼č bir g├Ârev tan─▒m─▒ olan ve performans kalitesinin g├╝venceye al─▒nmas─▒ i├žin gayet etkili y├Ântemlerin ├Âng├Âr├╝ld├╝─č├╝ bir i┼č teklifi” olarak tasarlanmas─▒ kar┼č─▒s─▒nda hayrete d├╝┼čer.

Performans ilkesi ta┼čk─▒nl─▒k ve s─▒n─▒r a┼č─▒m─▒n─▒n ta┼č─▒d─▒─č─▒ negatiflikle uyumlu de─čildir. Dolay─▒s─▒yla, boyun e─čen ├Âzne olan “alt”─▒n y├╝k├╝ml├╝ oldu─ču maddelerden baz─▒lar─▒ ┼čunlard─▒r: Bol bol egzersiz, sa─čl─▒kl─▒ yemek ve yeterli uyku. Cinselli─čin s─▒hhat buyruklar─▒na tabi olmas─▒ zorunludur. B├Âylece ba┼č kahraman “her zaman temiz ve k─▒llar─▒n─▒ t─▒ra┼č etmi┼č veya a─čda yapm─▒┼č” olmay─▒ taahh├╝t eder.

C. Pozitif

8. Çehre:
Eros, Ba┼čka’y─▒ hem veren hem de gizleyen ├žehre kar┼č─▒s─▒nda uyan─▒r. ├çehre, hi├žbir gizemi olmayan ve pornografik bir ├ž─▒plakl─▒kla kendini bir meta olarak sergileyen ve tam bir g├Âr├╝n├╝rl├╝k ve t├╝ketime teslim eden face’in, y├╝z’├╝n tam kar┼č─▒t─▒d─▒r.

9. Pozitif ve ├ľl├╝ms├╝z Toplum:
├ľl├╝m├╝n negatifli─činin boyun e─čdi─či pozitif toplum, tek derdi “s├╝reksizlik i├žinde sa─č kalmay─▒ g├╝vence alt─▒na almak” olan ├ž─▒plak ya┼čam─▒n toplumudur. Bu bir k├Âle ya┼čamd─▒r. Bu ├ž─▒plak ya┼čam─▒ s├╝rd├╝rme derdi, sa─č kalma derdi, gayet karma┼č─▒k bir olgu olan b├╝t├╝n canl─▒l─▒─č─▒ndan mahrum b─▒rak─▒r ya┼čam─▒.

Salt pozitif olan, cans─▒zd─▒r. Negatiflik canl─▒l─▒k i├žin elzemdir. “Bir ┼čey, ├želi┼čkiyi i├žinde bar─▒nd─▒rd─▒─č─▒ s├╝rece, ├želi┼čkiyi kapsama ve ona kar┼č─▒ koyma g├╝c├╝ oldu─ču s├╝rece canl─▒d─▒r.” Canl─▒l─▒─č─▒n, her t├╝r negatiflikten mahrum olan zindelik veya fitness’tan fark─▒ budur. Sa─č kalan ki┼či, ya┼čayamayacak kadar ├Âl├╝, ├Âlemeyecek kadar canl─▒ bir ya┼čayan ├Âl├╝ye benzer.

10. Negatif ve Canl─▒l─▒k:
Negatiflik eksikli─činde sadece ayn─▒ var olabilir. Aslen huzursuzluk anlam─▒na gelen zihin ise, canl─▒l─▒─č─▒n─▒ negatifli─če bor├žludur.

11. Veri G├╝d├╝ml├╝ Pozitif Bilim:
Veri g├╝d├╝ml├╝ pozitif bilim ne bir bilgi ├╝retir ne de hakikat. Enformasyon sadece malumat verir. Ama malumat ger├žek bilgi de─čildir. Pozitifli─či nedeniyle toplamac─▒ ve k├╝m├╝latiftir. Bir pozitiflik olan enformasyon hi├žbir ┼čeyi de─či┼čtirmez, hi├žbir ┼čey a├ž─▒klamaz. Herhangi bir sonuca yol a├žamaz.

Bilgi ise bir negatifliktir. Hari├ž b─▒rakan, se├žkin ve yetkilidir. Bir deneyim sonucunda elde edilmi┼č bir bilgi, ge├žmi┼č bir durumu b├╝t├╝n├╝yle sars─▒p bamba┼čka bir ┼čeyin ba┼člamas─▒n─▒ sa─člayabilir. Malumat edinme konusundaki a┼č─▒r─▒l─▒k, bilginin ortaya ├ž─▒kmas─▒n─▒ sa─člamaz. Enformasyon toplumu bir ya┼čant─▒ toplumudur. Ya┼čant─▒ da toplamac─▒ ve k├╝m├╝latiftir. Genelde tek seferlik olan deneyimden esas fark─▒ da bu ├Âzelli─čidir. Bu haliyle, b├╝t├╝n├╝yle ba┼čka olana eri┼čimi yoktur.

D. Etki

12. Legos ve Eros:
Sokrates, Platon’un diyaloglar─▒nda, ayk─▒r─▒l─▒─č─▒ nedeniyle atopos olarak adland─▒r─▒lan bir ba┼čtan ├ž─▒kar─▒c─▒, sevgili ve a┼č─▒k olarak yer al─▒r. Sokrates’in s├Âz├╝ de logos: erotik bir ayartma olarak ifa edilir. Sokrates’in s├Âzlerini duyan herkes kendini tamamen kaybeder. Bu erdemli s├Âzler bir y─▒lan taraf─▒ndan ─▒s─▒r─▒lm─▒┼č gibi yaralar a├žar onda. Sokrates’in konu┼čmalar─▒ kar┼č─▒s─▒nda g├Âzya┼člar─▒ sel olur.

Felsefenin ve teorinin ba┼člang─▒c─▒nda Logosla(ak─▒l) Eros’un b├Âylesine yak─▒n bir ili┼čki i├žinde olmas─▒ hayret vericidir ve bu olgu ┼čimdiye kadar nadiren dikkate al─▒nm─▒┼čt─▒r. Logos, Eros’un g├╝c├╝nden yoksun kald─▒─č─▒nda etkisiz olur. Alkibiades Perikles’in veya ba┼čka hatiplerin Sokrates’ten farkl─▒ olarak, onu derinden etkileyen veya huzursuz eden tek bir ┼čey s├Âylemedi─čini aktarmaktad─▒r. Onlar─▒n s├Âzc├╝kleri erotik ayart─▒ g├╝c├╝nden yana noksand─▒r.


Eros’un Ist─▒rab─▒ – BYUNG-CHUL HAN

Bir cevap yaz─▒n

E-posta hesab─▒n─▒z yay─▒mlanmayacak. Gerekli alanlar * ile i┼čaretlenmi┼člerdir